Sabtu, 17 September 2022

Soal Jawab Nikah Siam

Q & A Nikah Siam
Soalan: Sekiranya kami bercadang untuk nikah di Thailand/ Siam, apa persiapan yang kami perlu buat?
Jawapan: Sekiranya pasangan bercadang untuk bernikah di Thailand, sila maklumkan pada pihak kami tarikh untuk nikah sekurang-kurangnya satu hari lebih awal. Sediakan passport antarabangsa terlebih dahulu untuk memasuki negara Thailand/ Siam. Pihak kami akan sediakan pengangkutan serta penginapan mengikut pakej yang telah dipilih oleh pasangan.

Soalan: Bagaimana proses pernikahan akan dijalankan?

Jawapan: Pasangan akan dibawa dari Imigresen Bukit Kayu Hitam menuju ke Majlis Agama Islam Songkhla. Urusan akad nikah adalah dalam Bahasa Melayu dan lafaz akad nikah juga adalah seperti majlis akad nikah di Malaysia. Selesai urusan nikah, pasangan akan terus dibawa ke Pejabat Konsulat Malaysia di Songkhla, kemudian bermalam di Hatyai atau Songkhla. Keesokan harinya kami akan menjemput pasangan dari hotel dan terus ke Pejabat Konsulat Malaysia untuk mengambil surat pengesahan. Setelah selesai semua urusan, pasangan akan pulang semula ke Malaysia bersama kami.


Soalan: Berapakah harga untuk pakej pernikahan di Thailand/ Siam?
Jawapan: Untuk PAKEJ 2 Hari 1 Malam bagi pernikahan di Thailand, kami kenakan bayaran sebanyak Rm1,800. Bayaran ini adalah termasuk kos pengangkutan & penginapan, bayaran di Majlis Agama Islam Thailand, bayaran di Pejabat Konsulat, fotostat dokumen serta makan tengah hari untuk pasangan. Termasuk semua bayaran berkaitan urusan pernikahan. Tiada sebarang bayaran tambahan. 
Soalan: Sekiranya kami memilih untuk pakej nikah balik hari pula, berapa bayarannya?
Jawapan: Untuk PAKEJ 1 Hari kami kenakan bayaran sebanyak Rm1,300. Tiada sebarang bayaran tambahan.

Soalan: Bolehkah kami dapatkan sijil nikah & surat pengesahan konsulat dalam masa satu hari?
Jawapan: Tidak boleh. Urusan nikah boleh selesai dalam masa satu hari sahaja. Namun, Pejabat Konsulat meletakkan syarat bahawa setiap surat pengesahan nikah hanya akan dikeluarkan dalam masa dua hari bekerja. Sekiranya borang permohonan dihantar pada hari Isnin, surat pengesahan tersebut boleh diambil pada hari Selasa keesokan harinya. Sekiranya borang permohonan dihantar pada hari Jumaat, maka pasangan perlu menunggu sehingga hari Isnin untuk mendapatkan surat pengesahan konsulat tersebut.
Soalan: Bolehkah kami bernikah pada hari Sabtu, Ahad atau Cuti Umum?
Jawapan: Boleh. Pasangan boleh memilih untuk pakej nikah balik hari yang sama. Selepas selesai urusan nikah, pasangan boleh terus pulang ke Malaysia. Semua dokumen nikah yang asal boleh di bawa pulang bersama.
Soalan: Bolehkah kami bernikah di Thailand/ Siam dan kami tidak mahu mendaftarkan pernikahan kami di Malaysia?
Jawapan: Boleh. Namun, pasangan dinasihatkan untuk mendaftar di Malaysia untuk jaminan masa hadapan suami isteri serta anak-anak (pembahagian nafkah, harta pusaka dan sebagainya). Pendaftaran nikah luar negara boleh di buat pada bila-bila masa sahaja.
Soalan: Bagaimana prosedur pendaftaran nikah di Malaysia? Adakah kami perlu bayar denda?
Jawapan: Untuk proses pendaftaran nikah di Malaysia, pasangan perlu hadir ke Mahkamah Rendah Syariah (bagi kes pernikahan pertama) atau ke Mahkamah Tinggi Syariah (bagi kes poligami) untuk urusan pengesahan nikah luar negara. Setelah selesai urusan perbicaraan, mahkamah akan mengeluarkan surat perintah untuk tujuan pendaftaran. Sila bawa perintah mahkamah tersebut ke Pejabat Agama Islam Daerah untuk tujuan pendaftaran. Bawa bersama semua dokumen yang asal. Sementara denda pula bergantung kepada pihak pendakwaan. Sekiranya pendakwaan dibuat, pasangan perlu membayar denda. Sekiranya tidak ada sebarang pendakwaan dibuat, pasangan tidak akan dikenakan sebarang denda. Semua ini bergantung kepada pihak pendakwaan.
Soalan: Adakah kemungkinan pernikahan di Thailand/ Siam tidak sah?
Jawapan: Kemungkinan besar pernikahan adalah tidak sah sekiranya pasangan tersebut dinikahkan oleh Imam Jurunikah yang tidak mendapat pengiktirafan dari kerajaan Malaysia ataupun pernikahan tersebut dilangsungkan di luar Majlis Agama Islam Thailand yang diikttiraf (Songkhla, Satun, Pattani, Yala & Narathiwat sahaja). Pasangan perlu memastikan bahawa Imam Jurunikah tersebut mendapat pengiktirafan dari kerajaan Malaysia (senarai Imam Jurunikah tersebut boleh didapati di Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri serta Mahkamah Syariah seluruh Malaysia).


Soalan: Adakah akad nikah boleh dilakukan dua kali dengan pasangan yang sama. Contohnya begini; Saya dan pasangan telah bernikah di luar negara dan perkara ini tidak diketahui oleh keluarga kami. Jadi, kami telah bernikah sekali lagi di tanah air agar rahsia kami tidak diketahui oleh keluarga kami. Adakah kami boleh melakukan akad nikah dua kali?

Jawapan: Menurut fatwa ulamak, tidak ada tegahan untuk mengulangi aqad yang telah sah sama ada untuk tujuan pengisytiharan, memenuhi prosedur rasmi atau sebagainya. Para fuqahak dalam kitab-kitab Fiqh, dalam bab mahar (mas kahwin); mereka membahaskan mahar yang mana yang akan dipakai jika ada dua mahar berbeza yang disebut; satu dalam aqad yang dibuat secara tertutup dan satu dalam dalam aqad secara terbuka. Sebagai contohnya, pandangan dalam mazhab Syafi’ie; jika kali pertama ‘aqad dijalankan secara tertutup dengan menyebut mahar RM1000 dan kemudian diulangi aqad secara terbuka (untuk pengisytiharan) dengan menyebut mahar RM2000, mahar yang dipakai ialah yang disebut dalam aqad pertama iaitu RM1000”. (al-Fiqh ‘Ala al-Mazahib al-Arba’ah, 4/161). Para fuqahak dalam perbahasan tersebut tidak mempersoalkan tentang pengulangan aqad, tetapi mempersoalkan tentang mahar mana yang hendak dipakai. Ini memberi maksud bahawa mereka mensepakati bahawa pengulangan aqad tidak dilarang atau ditegah oleh Syarak.

Soalan: Sekiranya kami pulang ke Malaysia hanya dengan sijil nikah dari Siam / Thailand, adakah kami boleh ditangkap khalwat?


Jawapan: Pasangan yang mempunyai sijil nikah yang sah tidak boleh disabitkan atas kesalahan khalwat. Berdasarkan pengalaman saya semasa berkhidmat di Bahagian Penguatkuasa, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), kes khalwat hanya boleh disabitkan sekiranya mana-mana pasangan yang berdua-duaan tanpa apa-apa dokumen nikah yang sah. Bagi pasangan yang mempunyai sijil nikah yang sah dari dalam negara (Malaysia) atau luar negara (Thailand, Indonesia & sebagainya) tidak boleh sama sekali disabitkan atas kesalahan khalwat.
Sebarang kemusykilan lain boleh dikemukan melalui panggilan telefon atau khidmat pesanan ringkas di talian +6 012-4952275 (Puan Ros / Encik Faiz)
***Semoga Usaha Kita Ke Arah Ketaqwaan Diterima Oleh Allah Subhanahu Wa Taala***

Tags: kahwin di siam, kahwin di songkhla, kahwin di thailand, kahwin lari, kahwin senyap, nikah di siam, nikah di songkhla, nikah di thailand, nikah gantung, nikah sempadan, nikah tanpa wali, poligami.

542 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   401 – 542 daripada 542
Faiz Muhamad berkata...

Di sini ada 3 kemungkinan;

* Pertama: Sekiranya perkahwinan pertama adalah sah & perceraian pertama jugak adalah sah, maka pernikahan kedua adalah sah sekiranya menepati hukum syarak.


* Kedua: Sekiranya perkahwinan pertama adalah tidak sah, maka perceraian pertama jugak adalah tidak sah & pernikahan kedua adalah sah sekiranya menepati hukum syarak.


* Ketiga: Sekiranya perkahwinan pertama adalah sah & perceraian pertama tidak sah, maka pernikahan kedua adalah tidak sah walaupun menepati hukum syarak.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ust..

Adakah sah klu kahwin di padang besar tpi ustaz yg nikahkan tu dri siam??

Sbb sy dh suami telah berkahwin di sebuah rumah di padang besar tpi ustaz tu dri siam.. Semua borang nikah dan saksi ada.. Adakah sah?? Tpi kami tidak daftarkan dengan majlis agama siam, sbb suami ckp saksi iaitu kawan dia yg akan uruskan pendaftaran kahwin tu..

1 lg ustaz, sy juga telah diceraikan hny melalui sms..adakah jatuh talak tu ke atas sy..

Tanpa Nama berkata...

Mcm mana nk daftar perceraian ustaz,sdangkan kahwin pn suami xpenah daftarkan dengan pihak agama islam songkla??

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Rukun nikah ada 5. Salah satunya: wali. Sama ada wali ayah atau wali hakim. Dalam kes ni wali ayah tidak ada. Wali hakim jugak tidak ada.

Jadi, nikahnya tidak sah.

Padang besar (Perlis) adalah negeri sempadan songkhla. Wali hakim dari majlis agama islam songkhla cuma ahli majlis agama islam songkhla yang ditauliahkan dalam wilayah songkhla sahaja. Tidak ada wali hakim dari songkhla yang ditauliahkan untuk akad nikah pasangan luar wilayah songkhla (padang besar).

Imam majlis agama islam songkhla adalah orang yang amanah & tidak akan sekali-kali buat perkara macam ni. Saya yakin ni cuma sindiket penipuan semata-mata.

Sekiranya betul imam itu wali hakim dari majlis agama islam songkhla sekalipun, beliau tidak layak untuk akad nikah pasangan sebagai wali hakim kerana di luar daerah yang ditauliahkan sebagai wali hakim.

Kesimpulan yang saya nak sebut: nikahnya tidak sah. Cerainya juga tidak sah. Wajib mufarakah (berpisah). Semoga Allah ampun dosa-dosa yang kita telah buat dalam keadaan kita jahil.

Untuk mengesahkan lagi, boleh rujuk kepada majlis agama islam songkhla atau pejabat konsulat malaysia di songkhla.

Unknown berkata...

Maksudnya adakah tidak sah wp mendapat kebenaran wali nasab utk menikahkan kami?

Unknown berkata...

Maksudnya adakah tidak sah walaupun telah mendapat keizinan wali nasab utk menikahkan kami (pernikahan kedua dgn imam pakistan)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz sy sudah berkahwin dgn isteri sy sejak 2008 dan sy telah dibicarakan di mahkamah rendah ttp saya perlu ke mahkamah tinggi sbbnya poligami masalahnya skrg masa sy daftar dahulu tidak diperlukan surat konsulat tetapi skrg sy nak teruskan permohonan pndaftaran sy pihak jais mahu surat konsulat apakah cara yg terbaik utk sy lakukan.
Boleh ustaz bantu sy.sy sudah buntu ni.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Semua dokumen nikah dari Majlis Agama Islam Thailand mesti disahkan di Pejabat Konsulat Malaysia sebelum didaftarkan di Malaysia. Untuk keterangan lanjut lagi boleh hubungi sy: 012-4952275 atau wassap sy:
www.wasap.my/60124952275

Tanpa Nama berkata...

Assalamulaikum alfadhil ustaz... maaf sy bertanya... psgn sy seorg yg belum memeluk agama Islam... utk urusan syahadah adakah ia perlu dilakukan sbl menjlni urusan pernikahan di thailand atau boleh dilakukan di sana (thailand).

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Urusan syahadah boleh di buat di majlis agama islam thailand sblm majlis akad nikah. Urusan syahadah biasanya ambik masa 20 - 30 minit & sijil syahadah akan dikeluarkan terus lepas selesai urusan syahadah.

Zaujah berkata...

Assalamualaikum ustaz..

Abang saya sudah menikahkan saya bersama seorang pemuda di Malaysia pertengahan tahun ini dengan disaksikan oleh 2 orang saksi. Akan tetapi kami tidak mendaftarkan perkahwinan tersebut di Malaysia. Adakah nikah kami itu sah?

Bolehkah kami bernikah lagi sekali di thailand dan dengan segala dokumen yang akan kami dapat di thailand nanti kami akan gunakan untuk register nikah kami di Malaysia.

Kerana ayah saya tidak merestui hubungan kami. Oleh disebabkan hal demikian, abang saya telah menikahkan saya dengan pemuda pilihan saya iaitu suami saya kini.

Tanpa Nama berkata...

Ustaz sya ingin bertanya bagaimana cara isteri hendak menuntut cerai dithailand... dan nikah belom didaftarkan dimalaysia

Unknown berkata...

Assalamualaikum ustaz, sya nak bertanya. Sah kah sya bernikah d thai tanpa wali turut hadir d thai. Sedangkn sya masih ada wali iaitu abg kandung sya d malaysia?

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Akad nikah sebegini tidak sah mengikut amalam dalam mazhab syafie yang kita amalkan. Kerana abang tidak layak menjadi wali sekiranya ayah masih hidup.

Hanya wali hakim sahaja yang layak menggantikan wali ayah sekiranya cukuo syarat.

Sekiranya wali tetap enggan, boleh mohon wali hakim sama ada di pejabat agama malaysia atau pejabat agama thailand.

Faiz Muhamad berkata...

Urusan cerai perlu dibuat di majlis agama islam yg sama di mana tempat pernikahan dibuat.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Nikah di majlis agama islam thailand adalah sah sekiranya mengikut rukun & syarat sah nikah.

Sama ada akad nikah guna wali ayah atau wali abang (sekiranya ayah sudah tiada) atau wali hakim (sekiranya wali 'asabah tiada).

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz.

Saya ingin bertanya bagi pihak kawan saya (perempuan). Dia telah berkahwin di kelantan tapi menggunakan wali dan sijil nikah drpd Majlis Agama Islam Narathiwat. Masalahnya sekarang dia telah ditinggalkan oleh suaminya sudah lebih 2 tahun. Adakah perkahwinanya sekarang dikira terbatal. Kalau dia mahu kahwin lagi apakah yang harus dia lakukan. Terima kasih ustaz

NasiLomakNogori berkata...

Salam ustaz. Ayat ustaz ni, "Sekiranya dikenakan denda, tuan masih mempunyai tempoh 3 tahun untuk jelaskan. Kebiasaannya denda tidak mencecah Rm2,000 untuk setiap pasangan".

Mknanye sye ada 2 tahun utk lgsaikn denda? Process fee pula mcm mne? Dan selagi tak bayar denda adakah sye xboleh dptkn surat nikah malaysia?

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum,saya nak tanya boleh ke kalau kami bernikah di siam ,then tak daftarkan perkahwinan di malaysia tetapi kami akad nikah lagi sekali di malaysia, kemudian baru daftar dgn bukti perkahwinan di mlysia seolah-olah kami masih bujang ketika kahwin.kami taknak parents tahu sebab kalau daftar guna sijil nikah siam maybe hakim panggil wali nasab .hmm saya buntu.
terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz. Saya telah bernikah dengan bekas suami di narathiwat dan bercerai setahun selepas itu..sebelum berkahwin saya adalah seorang ibu tunggal. bekas Suami tidak pernah mendaftar perkahwinan di siam dan semua dokumen pernikahan tersebut di ambil kerana beliau tidak mahu menguruskan penceraian kami. Kini saya ingin berkahwin lain dan jika saya tidak mengemukakan sijil cerai siam tersebut adakah sah pernikahan baru saya.sijil cerai asal dr malaysia telah di potong dan di cop batal oleh pejabat agama narathiwat. Boleh kah saya dapatkan semula sijil cerai di malaysia dan berkahwin.adakah sah perkahwinan kedua ini dari segi hukum syarak dan undang2?.

Unknown berkata...

Slam. Ustaz sy sudah bernikah di yala tanpa pengetuhan isteri pertama pada tahun 2012 skrg sy sudah ade anak pada isteri kedua mykid anak sy bin abdullah skrg ni sy perlu masa proses pendaftaran nikah malaysia isteri pertama perlu hadir ke?

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Pertama sekali pastikan sama ada pernikahan itu sah atau tidak menurut hukum syarak (sila rujuk fatwa Jakim yg sy kemukakan).

Sekiranya nikah sah, perlu buat urusan cerai secara sah (rujuk fatwa cerai).

Sekiranya nikah tidak sah, perlu mufarakah.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Boleh. Penjelasan lanjut sy dah jelaskan di ruangan soal jawab di atas.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Dari segi hukum islam & undang2 malaysia, tidak sah bernikah selagi suami blm lafaz & dapatkan surat cerai @ puan tuntut fasakh di majlis agama islam narathiwat.

Unknown berkata...

Assalammualikum ustaz.. sy ingin berkahwin tetapi wali enggan atas sebab2:
1. Wali tidak mampu
2. Tiada tempat untuk membuat majlis

Sy buntu dengan alasan yg diberikan oleh wali sy.. sy dibenarkan kawin jika pihak lelaki bersetuju untuk mengeluarkan segala kos pembelanjaan dan sy perlu menyediakan wang sebanyak 20-25k untuk tujuan majlis. Kami bercadang untuk berkahwin di thailand atau memohon wali hakim tetapi document untuk permohonan wali hakim susah untuk sy dapatkan seperti surat perkahwinan ibu bapa..
Boleh ustaz berikan pandgan bagi masalah sy..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz. Ustaz,saya pernah brnikah di siam dan tlh diceraikan oleh suami 3 thn yg lalu tetapi surat cerai sy dgn bks suami blm d uruskan. Pernikahan kami di siam tidak d daftarkan di Malaysia. Skrg sy sudah brnikah dgn suami baru. Semasa bernikah dgn suami baru sy tlh menanda pada status blm pnh berkhawin walhal sy prnh brkawin & brcerai. Oleh krn ada kesulitan utk mendapatkan surat cerai trsebut sy tlh berbuat sedemikian. Sy nk tnya, adakah pernikahan sy dgn suami baru sah atau sebaliknya? Ini krn sy telah hamil 3 bln hasil pernikahan dgn suami baru. Mohon penjelasan dr en. Terima kasih.

Juliana berkata...

Assalamualaikum ustaz. Saya dah bernikah dgn suami saya di MAIS pada disember tahun lepas. Selepas nikah Kami terpaksa pulang ke msia Di sebabkan tuntutan kerja masing2 Dan Surat konsulat ITU terpaksa Kami tangguhkan dahulu. Soalan saya ustaz, adakah Ada expiry date utk Surat konsulat Dr songkhla ITU? Kalau ya, berapa lama kah tempoh utk dptkan Surat terse it.utk Makluman ustaz saya dah bernikah selama 6 Bulan Dan saya belum memohon utk Surat konsulat tersebut. Mohon pencerahan ustaz Dan terima kasih

faizal hasan berkata...

Salam
Sy ingin bertanya benarkah jika telah bkawin di thailand surat sah nikah perlu tgu 3 bulan... Kes disini adik sy menyatakan sudah mnikah disana dgn pasangannya tanpa mnunjukkan sbrg bukti kukuh surat sah telah bkawin di sana... Alasan diberikan 3 bulan benarkah? Sy nk pastikan adakah die telah mnikah bagaiamana sy nk pastikan ia benar

Tanpa Nama berkata...

Selepas urusan syahadah, ada kad muallaf / pengakuan islam diberi?

Ggurl berkata...

Salam ustaz, saya ada pertanyaan sama seperti salah satu soalan diatas. Saya sudah bernikah di luar negara, sekarang mahu lakukan nikah sekali lagi di Malaysia untuk keluarga saya. Sebab mereka tidak tahu. Boleh saya tahu apakah prosedure dia?

Unknown berkata...

Mksudnya klau tak didaftarkan di malaysia ataau pngesahan drpda konsulat still lg sah ye? As long tk kne tgkap bru kne byar dnda..mcm tu ke??

Tanpa Nama berkata...

Anak saya telah berkenalan dgn gadis dari Poland di uk. Bakal isteri sudah buat shahadah di uk. Cadangan nya utk kawin di malaysia. Jawi mermelukan surat tiada halangan dari Poland.ini akan ambil masa atau kena pergi sendiri ke poland. Sya cadang utk kawin di thailand dulu dan bila selesai document buat yg kedua di malaysia. Apa pendapat tuan. Utk dapat pengesahan dari poland mamgabil masa yg lama atau terpaksa sendiri ke sana

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz. Saya dari kedah. Kalau saya nak bernikah di Thailand adakah cukup jarak dari kedah ke Thailand ?

Unknown berkata...

Assalamualaikum. Saya ingin bertanya. Kalau bawah umur nk nikah kat thailand. Bawa ibu sahaja belah perempuan dan ibu belah laki . Bole ke tak?

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Boleh akad nikah guna wali hakim dari Majlis Agama Islam Songkhla Thailand & daftar semula di Malaysia. Urusan dokumen lengkap boleh siap dlm masa 2 hari bekerja (perlu temujanji awal). Boleh hubungi sy: 012-4952275

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Perlu buat pengesahan cerai dgn bekas suami secepat yg mungkin. Sekiranya cerai tidak sah atau tidak berlaku atau tiada pengakuan suami, maka penceraian tersebut tidak sah dari segi undang2 malaysia. Pernikah baru jugak tidak sah serta anak yg lahir jugak dikira tak sah taraf. Boleh rujuk dgn mana2 pejabat agama islam daerah yg terdekat untuk lanjut.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Sebaiknya dapatkan surat pengesahan konsulat dgn kadar segera. Sekiranya tiada pengesahan konsulat, dokumen nikah tidak diiktiraf kerajaan Malaysia.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Sijil nikah dari Majlis Agama Islam Thailand akan dikeluarkan dlm tempoh 1 jam selepas majlis akad nikah. Sekiranya tiada sebarang dokumen,kemungkinan besar sindiket palsu.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Jawapannya adalah sama seperti di atas. Boleh terus ke pejabat agama daerah untuk buat permohonan nikah.

Faiz Muhamad berkata...

Boleh akad nikah di Majlis Agama Islam Thailand & dapatkan pengesahan dari pejabat konsul malaysia di songkhla. Semua dokumen lengkap boleh dapat dlm masa 2 hari. Utk bantuan boleh hubungi sy: 012-4952275

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. 2 marhalah yg di guna pakai oleh Majlis Agama Islam Songkla adalah 96km. Jarak dari Alor Setar ke Songkhla adalah selamat sebab sudah melebihi 100km.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Bagi rakyat malaysia yg bawah umur 18 tahun mesti hadir bersama ibu ATAU ayah kandung sahaja.

Unknown berkata...

AsSalam ustaz... jika ppasangan saya berumur 18 (2019) beliau tiada passport kerana umurnya kene ada ibu bapa utk apply passport... kliarha perempuan tidak merestui hbungan kami... apa aang kami kamis buat ?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz,
Sy berkahwin dgn pasangan di Malaysia dan dinikahkan oleh bapa pasangan sendiri dan disaksikan oleh 2 orang ustaz.Permasalahannya sewaktu upacara akad nikah ini dijalankan tiada jurunikah yg bertauliah bersama kami Hanya kami mengikut 5 rukun nikah
shj. Apa pandangan ustaz terhadap pernikahan ini .

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Warga malaysia berumur 18 tahun ke atas bebas untuk keluar negara tanpa izin keluarga. & Boleh nikah berwalikan hakim sekiranya wali engkan / wali ingkar.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Akad nikahnya sah sekiranya menepati rukun & syarat sah nikah. Boleh buat pengesahan nikah di mahkamah syariah. Proses pendaftaran agak rumit kerana tidak ada sebarang dokumen nikah & perlu libatkan semua pihak yang hadir semasa majlis akad nikah.

Boleh rujuk pejabat agama terdekat untuk maklumat lanjut tentang prosedur akad nikah yang dibuat tanpa kebenaran jabatan agama.

Titacomey berkata...

assalmmualaikum ustaz . sy sudah berkahwin di thai . apabila sy pregnant pihak hospital akan mintak sijil kahwin tapi sy belom daftar dimalaysia . adakah bole guna sijil kahwin dri thai ?

Unknown berkata...

Assalamualikum
Saya dari arab
Nak tanya sedkit Tolong
kalau saya tak ada visa dalam Thailand Boleh tak daftaran kahwin dari orang Malaysia
saya duduk ke Thailand sekarang
Tapi visa saya tarikh sudah habis
dan Saya tak boleh buat visa Di sini lagi
kalau nak buat Mesti pergi mesir buat sana dan Ini susah
ini sebb saya nak tahu daftaran kahwin mesti saied ada visa atau passport sahaja tak apa visa
Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Assalamualikum
Saya dari arab
Nak tanya sedkit Tolong
kalau saya tak ada visa dalam Thailand Boleh tak daftaran kahwin dari orang Malaysia
saya duduk ke Thailand sekarang
Tapi visa saya tarikh sudah habis
dan Saya tak boleh buat visa Di sini lagi
kalau nak buat Mesti pergi mesir buat sana dan Ini susah
ini sebb saya nak tahu daftaran kahwin mesti saied ada visa atau passport sahaja tak apa visa
Terima kasih

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Warga Mesir mesti mohon visa di kedutaan Thailand. Sekiranya visa sudah tamat tempoh mesti balik semula ke Mesir & mohon visa di sana.

Tak boleh buat urusan nikah tanpa visa.

Unknown berkata...

Salam ustaz saya ingin bertanya jika mahu berkahwin dengan warga dari india tetapi masih berstatus suami orang dan perempuan masih berstatus isteri orang(wanita melayu). .pada masa yg sama lelaki dan wanita telah menjalinkn hbgn slme 2 thun dan berhsrat utk bernikah. .jika lelaki ini ingin memeluk islam dan ingin bernikah dengan perempuan tersebut. .bolehkah pernikahan ini berlangsung?apakah proses yg perlu dilakukan. .

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Tak sah nikah sekiranya masih lagi berstatus isteri kepada org lain.

Robiatul adawiah berkata...

Assalamualaikum.. saya ingin bertanyakan sama ada ustaz boleh membantu saya dalam hajat saya untuk bernikah sah. Saya berstatus perempuan warganegara Malaysia manakala pasangan saya lelaki pemegang kad unchr.. Keluarga saya merestui hubungan kami, malangnya kedua ibu bapa saya sudah ke pejabat agama islam pulau pinang tapi pegawai seorang pon tidak mahu berikan jalan yang sepatutnya saya ikuti. Dengan ini saya berharap semoga pihak ustaz sudi membantu saya dengan pasangan dari mula hingga akhir proses . Dari sudut kewangan tidak menjadi masalah untuk kami sekeluarga..

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Pemegang kad UNHCR tak boleh keluar negara. Boleh uruskan akad nikah dalam malaysia saja.

Apa2 pertanyaan lanjut boleh hubungi sy terus: 012-4952275 (faiz / ros)

Tiada nama berkata...

saya nk tanya..jika sy ingin berkahwin..tetapi wanita yg ingin sy kahwini ni seorng isteri org..masih lagi isteri org..ini disebabkan oleh suami wanita yg sy ingin kahwini tidak mahu menceraikan dia..mcm mana tu..boleh ke kalau saya bawak ke sempadan

Faiz Muhamad berkata...

TAK BOLEH & TAK SAH nikah selagi masih isteri orang atau masih dalam iddah. Sebaiknya selesaikan urusan cerai & perlu tunggu lepas habis iddah baru boleh nikah lain.

Unknown berkata...

As salam..
Bagi kes poligami..selepas nikah di siam...selepas itu pasangan dartar pernikahan mereka pula pula di malaysia.. adakah status terkini si suami akan dimaklumkan kepada isteri atau keluarga pertama. .. mohon pencerahan tuan. ..

Unknown berkata...

Assalamuallaikum ust Faiz. Sy nak Berta nya adakah sah bernikah dengan pasangan yang Sedang Hamil terlanjur.? Jika sah. Sebelum kandungan umur brpa Bulan.? Mohon percerahan dari ust faiz

Sikin berkata...

Kes cerai saya hampir 2 tahun bekas suami tak datang mahkamah untuk settlekan . Kes saya juga dipandang remeh oleh mahkamah . Bolehkan saya bernikah ni thailand walaupun kes cerai saya belum selesai ?

Niafarisya berkata...

Assalam, maaf bertanya saya ada masalah dengan keluarga sehingga kan saya menyatakan hasrat ingin berkahwin pun keluarga dah taknak amik tahu, saya dan pasangan bercadang untuk bernikah sahaja di siam, nikah tanpa pengetahuan dan izin keluarha saya di siam sah kah? Dan berapa denda yg bakal dikenakan pada saya dan pasangan bila pulang ke Malaysia. Dan akhir sekali betul kah sekiranya kami menikah di luar pada masa akan datang saya akan mengalami kesukaran untuk bersalin di hospital kerajaan dan anak saya juga pada masa akan datang akan mengalami kesukaran untuk mendaftar dengan sekolah kerajaan?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz.. sy sdh bernikah di thailand sekitar tahun 2010. Mslh kami adalah surat nikah thailand tiada cop pegesahan jabatan & kami tak blh teruskn dgn pendaftaran di malaysia. Terkini huungan kami juga tlh rengang dan sy spt digantung tidak bertali. Soalan sy bolehkah sy bercerai di thailand sahaja tanpa berurusan di malaysia dan adakah ianya sah dari sisi agama. Suami sy juga seperti tidak ambil serius tentang hubungan kami lagi. Sy perlu teruskn kehidupan juga.

Tanpa Nama berkata...

Asssalamualaikum ustaz,

Bolehkah saya copy seluruh isi diatas untuk tujuan simpanan rujukan.

Terima kasih

Unknown berkata...

Ustaz sy nk tnya .. adkah sy kene bwk ahli kluarga lain atau hnya bakal istri sy utk prgi nikah kt siam?

Tanpa Nama berkata...

Azalamualikum ustaz, sy nk Tanya sekiranya kita dinikahkan oleh bekas jurunikah ,ada saksi ,Dan nikah tu dijalankan dalam Malaysia .makna kata bukan sempadan ,cara nikah ibarat macam kena tangkap khalwat Dan dinikah terus disitu ..Adakah nikah ITU say .

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz. Saya dan pasangan ingin bernikah di thailand. Sebab kami x nak bercinta dalam keadaan yang tidak sah/haram. Jika kami ingin bernikah di thailand mmg tidak perlukan persetujuan kelurga kan? Dan mmg sah disisi islam?

Unknown berkata...

Assalammualaikum Saya nak tnya .. kalau nikah di Siam perlu sijil nikah di malaysia Tak?

Unknown berkata...

Salam....Kalau kali pertama nak nikah kne ade sijil kursus khwin ke?

Unknown berkata...

Salam ustaz sy nak tanya sy telah di cerqikan 3 tahun lalu tanpa nafkah dan suami enggan kerja sama untk pengesahan lafazcerai dan mahkamah menaguhkan..soalnya sy nak berkahwin dia songkhala adakahsah perkahwinan sy brsama suami baru dan berapa angaran denda jika daftar di malaysia

Unknown berkata...

Apakah syarat syarat yg untuk bernikah di siam??

Unknown berkata...

salam ustaz.. sy nak tanya bagi pihak kakak saya.. pihak ustaz bole nikahkan pasangan cina buta? kakak sy x bercerai di mahkamah malaysia, (3kali talak) dan ingin kembali bersama suaminya demi ank².. berapa kos nya? dan dpa dokumen yg perlu untuk proses ini?

Tanpa Nama berkata...

Salam ustaz. Kawan sy janda dan dan bakal suami ny ialah suami orang. Mereka akan bernikah d thailand. Jadi dokumen apa apa yang mereka harus bawa bersama?

Unknown berkata...

Assalammualaikum ustaz,,sye nak tnye boleh sye menikah di thailand tp calon suami saye Ade istri,, apakh nanti sya boleh mndaftar di jabatan agama di malaysia,,

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Nikah sah sekiranya cukup rukun & syarat sah nikah seperti yg saya sebut sebelum ni. Mengandung atau tidak itu soal lain. Harap Allah ampun dosa2 kita.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Boleh rujuk nota di atas.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Cina buta hukumnya haram & berdosa besar. Semoga Allah jauhkan kita dari maksiat & tunjukkan kita jalan yg halal.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam.

Nikah tidak sah sekiranya mahkamah syariah tidak mengesahkan berlakunya penceraian.

Isteri tidak boleh menceraikan dirinya sendiri atau tercerai dgn sendirinya dgn sebab suami tidak memberi nafkah walaupun lebih dari 3 tahun.

Pernikahan sebegini tidak boleh didaftarkan. Kerana tidak cukup syarat sah nikah. Sila rujuk fatwa Jakim.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Silakan.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Boleh buat urusan fasakh di thailand. Semua urusan cerai fasakh boleh siap dlm masa 31 hari.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Warga asing yg bernikah dgn warga malaysia & tidak mendaftarkan perkahwinan di malaysia akan hadapi semua masalah ni. Warga malaysia tak ada masalah.

Faiz Muhamad berkata...

Tidak sah nikah selagi mahkamah belum mengesahkan penceraian. Puan kena ikut prosedur yg betul untuk uruskan cerai. Permohonan cerai, pengesahan cerai & permohonan fasakh adalah 3 perkara yg berbeza yg puan perlu faham.

Tanpa Nama berkata...

As salam ustaz, saya nikah di Thailand dan sudah dibicarakan di mahkamah di negeri dan disahkan pernikahan kami. Masalah sekarang sudah 11 tahun saya tidak daftar di pejabat agama. Sekarang saya mahu buat kad nikah. Apa prosedur yanh perlu buat ustaz...

nadyAmsyar berkata...

Assalamualaikum ustaz. saya nak tanya, saya dan suami dah nikah pada 2015, menggunakan khidmat ustaz. tapi pada masa itu, kami tak dapat buat surat pengesahan dari konsulat pada masa tu sebab kekurangan bajet. jadi sekarang macam mana ya kalau saya nak dapatkan surat dari konsulat? perlu surat pengesahan nikah yang baru ke dari pihak majlis agama islam songkhla? berapa tempoh masa utk urusan mendapatkan surat dari konsulat tu?

Unknown berkata...

Boleh bgi no tel uztz faiz tak..cmne nak brhubung dgn beliau skiranya nak nikah di thailand

Unknown berkata...

Assalamualaikum ustaz. Saya ingin bertanya berkenaan kes nikah & cerai di thailand. Saya dan bekas suami telah bernikah di Majlis Agama Islam Songkhla dan telah membuat pengesahan di konsulat Malaysia pada tahun 2016..

Bagaimanapun pernikahan tersebut tidak didaftarkan di Malaysia..

Namun, pada tahun 2019, bekas suami telah melafazkan cerai.. Jadi saya ada beberapa soalan mengenai proses cerai ini..

1. Bolehkah hanya bekas suami sahaja yg ke Majlis Agama Islam Songkhla utk daftar kes cerai kami?

2. Jika kes penceraian kami ini sah, bolehkah saya berkahwin dengan lelaki lain tanpa pengetahuan bakal suami saya yg saya in berstatus janda?

3. Wajib ke bawa surat pengesahan penceraian jika saya ingin menikah bersama lelaki lain di Malaysia? Hal ini kerana bakal suami saya tidak tahu saya pernah berkahwin.. Dan saya tidak mahu bakal suami saya tahu bahawa saya pernah berkahwin..

4. Bolehkah saya berkahwin dgn lelaki lain tanpa menunjukkan surat pengesahan penceraian saya ketika kami mahu menikah? Kalau boleh, saya xnak bakal suami saya tahu saya pernah bernikah dgn org lain..

Terima kasih ustaz.. Semoga Allah permudahkan urusan ustaz..

Unknown berkata...

Assalamualaikum... Ustaz
Sy nak pencerahan dri ustaz.sy menikah oktober 2014 di songkhla thailand & sampai sekarang sy blom juga daftar
Suami sy malaysia sy indonesia.
Klu sy dgn suami nak daftar.adakah mahkamah minta syarat2 dri indonesia?dokument apa yg harus sy sediakan?
Atau hanya mendaftar sj
Yg ke 2 ustaz...
Suami sy menikah lagi di thun 2015.tpi sy xjls pasti buln brapa.disaat sy tau dia nikah buln 11 2015.dia ckp sudh mengandung.makanya dia nikah ditempat sy & suami nikah.istri yg ke 2 negara malaysia
Klu cerita suami sy.istri yg ke2 sudah daftar....
Apakah sy masih bisa daftar lagi ustaz.sebb sy nk dapatkan visa ikut suami.sy nak kje ustaz.
Tlong pencerahan dri pd ustaz ye

Unknown berkata...

Mohon bantu jawab yer
Saya asal indonesia, nak menikah dengan orang thailand tapi masalahnya dia xde apa² document macam birth sertificate IC pun xde kesian hidup dia
Orang tua dia macam xkesah pasal hidup dia
Tolong bantu jawab yer 😔 macam mana nak setle kan ducumen dia .

Unknown berkata...

Assalaammu’Alaikum ustaz
Saya nak tanya sikit.. kami(pasangan) mmng bercadang nak kawen.. tapi disebabkan wang xmencukupi lagi untk buat mengikut cita rasa kedua-ii pihak rumah, jadi bagi mengelakan buat dosa nak kawin di thailand tanpa pengetahuan orang lain.. cuma nak tau kalau nak kawin semula dimalaysia di masa akan datang akan dikenakan denda atau akan diketahui orng?? Risau nanti deketahui pihak keluarga..

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Boleh nikah di Thailand secara rahsia. Kemudian buat akad nikah semula di Malaysia semula ikut adat. Rekod nikah di Thailand tidak ada hubungan dengan rekod Malaysia.

Faiz Muhamad berkata...

Boleh nikah di Thailand. Dwngan syarat mesti masuk Islam sblm majlis akad nikah.

Faiz Muhamad berkata...

Urusan nikah boleh dibuat seperti biasa, walaupun tanpa apa2 dokumen, yang penting akad nikah mesti dibuat ikut hukum Islam. Urusan dokumen, boleh rujuk dengan Jabatan Imigresen Malaysia/ Thailand.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Urusan daftar nikah boleh dibuat pada bila-bila masa sahaja. Dokumen nikah tidak ada tarikh luput.

Prosedur daftar nikah boleh rujuk di Halaman Utama.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

1. Boleh.

2. Boleh.

3. Tidak wajib.

4. Boleh.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Boleh hubungi saya di talian: 012-4952275.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam.

Sila bawa perintah daftar (pengesahan nikah) dari mahkamah & daftarkan di pejabat agama yg terdekat.

Sekiranya dokumen hilang, boleh dapatkan semula di mahkamah.

Unknown berkata...

Salam ustaz..sy telah berkenalan dgn seorg lelaki hampir 2 thn....selama itu jgk dia mmerahsiakan statusnya sbgai suami org.dan sy tahu pun setelah dia mengaku baru2 ni.tp kami da merancang utk nikah cara baik berwalikan ayah kandung sy.soalan sy ustad...boleh ke bakal suami sy tu.merahsiakn statusnya sbgai suami org pd wali sy.dan apa prosedur dokumen utk lelaki lampirkn utk membolehkn kami bernikah di malaysia tanpa mengetahui statusnya..boleh ke dokumen butiran lelaki di buat seperti mana lelaki baru pertama kali bernikah..seperti hiv,sijil kursus kahwin,dll? Tanpa mengetahui statusnye..sy buntu ustad.minta pencerahan.trima kasih

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz,saya ini bertanya:

Saya telah bernikah dengan bekas suami saya pada 2010 dan pernah ke pej agama untuk daftar nikah di malaysia..tetapi kes tidak selesai kerana suami hilangkan diri. pada 2013 saya telah mendapatkan sijil cerai di pej agama songkla (cerai secara taqlik)..sekiranya saya ingin bernikah di malaysia dengan pasangan baru..
1. perlukah saya mendaftar pernikahan dan penceraian siam sy?
2. jika saya tidak mendaftar di pej agama malaysia...boleh kah saya memohon untuk menikah baru dengan status bujang,kerana pernikahan dan penceraian siam sy tidak di daftarkan di malaysia.

Amira's life journey berkata...

Sekiranya saya mahu pergi melalui bukit kayu hitam .. berapa lama masa yang diambil ??

Unknown berkata...

salam..saya nikah ti thailand..tapi dh lebih 4 bulan saya dan suami tak duduk sekali san dh 4 bulan jugaj suami tak bagi nafkah..adakah status sy dan suami dah tkda apa2 ikatan..saya kurang fhm..ada yg bagitahu sya,sy dn suami dh xda apa2 sbb dh lbih 3 bln 10 hari tk duk sekali dn xda nafkah.tolong jelaskan ye .

Unknown berkata...

slm sy nk bertanya..jika sy dah nikah dan bercerai di thailand..kemudian sy nk bernikah baru dimalaysia..perlukan dokumen apa ya..perlu srt drbkonsultan atau pakai srt cerai dari thailand shj..

Cik Sue berkata...

Salam ustaz Faiz .. maaf bertanya , saya merupakan anak angkat . Saya diberitahu oleh keluarga angkat bahawa ayah kandung saya sudah lama meninggal dunia . Jadi saya sudah tidak mempunyai mempunyai wali , tambahan lagi kami tidak tahu di mana keluarga kandung saya berada sekarang .

Soalan saya , adakah anak angkat seperti saya boleh memilih untuk berkahwin di songkhla ? Dan bagaimana urusan daftar nikah pula di Malaysia ? Adalah ia akan menimbulkan masalah bagi urusan anak angkat seperti sy ? �� bantu sy ustaz

Unknown berkata...

Assalammualaikum ustaz
Saya dah nikah dinurul taufiq,jajahan muang wilayah pattani pada 2012,kami ada sijil nikah,dan pengesahan dr jabatan agama islam wilayah pattani,tapi surat dari kedutaan kami tak de,macam mana kami nak daftar di malaysia,adakah hakim akan suruh kami dapatkan juga,sedangkan kami masuk ke thailand secara haram..dan mcm mana prosudernya nanti..mohon pencerahan

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam.

Nikah dlm malaysia perlu maklumkan pada isteri pertama & perlu hadir untuk sesi mahkamah bagi proses poligami.

Nikah di thailand tidak perlu.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

1. Perlu daftar sekiranya ada anak. Tak perlu daftar sekiranya tak ada anak.

2. Boleh.

Faiz Muhamad berkata...

Perjalanan pergi & balik 4 jam.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam.

Ikatan suami isteri tidak akan terputus selama-lamanya kecuali dgn 3 sebab:

1. Suami @ isteri meninggal dunia.
2. Suami lafaz cerai secara sah.
3. Isteri tuntut fasakh & mahkamah/ jabatan agama sahkan penceraian.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam.

Ada 3 pilihan:

1. Cari bapa kandung sampai jumpa. Akad nikah guna wali bapa kandung.

2. Mohon wali hakim di malaysia & dapatkan pengesahan wali hilang / tak dapat di kesan.

3. Boleh nikah wali hakim di thailand & daftar di malaysia serta bayar denda.

Semua di atas tidak menjadi sebarang masalah sekiranya mengikut saluran yg betul. Bezanya cuma dari segi masa sahaja.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Sekiranya dilihat dari jarak perjalanan sempadan malaysia-thailand, agak mustahil pasangan boleh sampai ke daerah pattani yang terlalu jauh tanpa passport atau pas sempadan.

Kemungkinan proses nikah hanya dibuat di sempadan kedah atau perlis atau perak atau kelantan sahaja mengunakan imam tidak bertauliah. Dokumen hanya dikeluarkan oleh agen2 tertentu dgn bayaran tertentu.

Kemungkinan besar pernikahan secara begini tidak sah.

Sebaiknya, buat pengesahan di mahkamah syariah malaysia. Supaya hakim dapat tentukan pernikahan tersebut sah atau tidak dari segi hukum syarak.

Sarah berkata...

Kalau berkahwin dengan warga asing macam mana ye prosudernya

Faiz Muhamad berkata...

* Prosedur nikah di majlis agama islam thailand untuk semua warganegara adalah sama.

* Prosedur nikah atau daftar nikah di jabatan agama islam malaysia untuk warganegara asing pula adalah berbeza2. Boleh rujuk di jabatan agama islam negeri masing2.

Beto_Khusyairi berkata...

Salam Ustaz,mewakili rakan saya yang inginkan pencerahan/jawapan untuk situasi/masalah yang dihadapinya,Situasi/Soalannya adalah :

SITUASI :
Rakan saya(warganegara malaysia)telah bernikah dengan isterinya(warganegara indonesia) lima tahun lepas & hasil perkahwinan tersebut telah mendapat seorang anak perempuan yang kini berusia (3)tahun.Masalahnya,semasa majlis/tarikh/waktu akad nikah tersebut dijalankan di sebuah daerah di Petaling Jaya,Selangor,rakan saya & isteri serta ahli keluarga pasangan pengantin,tidak membuat sebarang permohonan nikah@merujuk ke Pejabat Agama Islam terlebih dahulu.Akad nikah pasangan berlangsung/dijalankan/Dinikahkan hanya Oleh Wali/dua orang saksi & pasangan pengantin serta beberapa orang kenalan rapat sahaja di sebuah daerah yang disebutkan tadi .Sebelum @Selepas dari akad nikah pasangan tersebut,mereka memang tidak pernah merujuk/mendaftar@bertanya kepada sesiapa sehingga sekarang kerana pasangan ini serta individu yang terlibat/ada semasa akad nikah pasangan ini menganggap/kefahaman mereka,(akad nikah pasangan dikira telah sah disisi agama kerana cukup syarat nikah(ada pengantin lelaki/perempuan/wali/dua orang saksi).

MASALAH/PERSOALAN :
1-Adakah perkahwinan mereka ini sah & apa status/taraf anak perempuan yang diperoleh hasil dari perkahwinan ini.?
2.Apakah langkah/proses/cara yang perlu diambil oleh pasangan ini jika ingin mendaftarkan perkahwinan mereka mengikut prosedur sebenar yang telah ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam di negara ini @ Indonesia.
3.Apakah hukuman/denda yang bakal dikenakan terhadap pasangan ini jika merujuk/melaporkan masalah mereka di Pejabat Agama Islam.?
4.Apakah dokumen@surat menyurat yang perlu dikemukakan/disertakan/diperlukan oleh rakan saya & isteri(tidak mempunyai sebarang dokumen masuk/parsport telah tamat tempoh)semasa pergi membuat aduan/merujuk ke Pejabat Agama Islam.?
5.Apakah kesan/masalah yang bakal pasangan serta anak yang diperoleh hasil dari perkahwinan ini hadapi dimasa sekarang/masa depan termasuk Tindakan Oleh Pihak Berkuasa dinegara Malaysia/Indonesia.?

Sekali lagi,niat saya hanya ingin membantu & mewakili rakan,agar USTAZ dapat memberi pencerahan serta jawapan yang jelas berkenaan masalah/situasi sahabat saya untuk memudahkan/membuat tindakan betul untuk menyelesaikan masalah beliau .Terima Kasih Ustas & Assalamualaikum.

Unknown berkata...

Salam tuan,cthnhe kalau pernah nikaj di thai pastu daftar di makhmakh diorangkan akan keluarkan surat untuk daftar di pejabat ugama pastu sampai saye nm tmye maklumat kite pernah nikah di thailnd ad x di pejabat agama mlaysia pdahal belum daftar cuma daftat di mkmah sahaja

Tanpa Nama berkata...

Salam ustaz,saye pernah nikah di thailnd lps pulang dari thailnd saye daftar di mkmhah dan diorang keluarkan surat untuk daftar dkt pejabat agama .dan saye nk bertanye adakah mklumat kawen saye dah ad di pejabat gama atau belum sbb say cuma daftar di mkhmah sahaja

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam.

1. Nikah sah & anak sah taraf.

2. Boleh rujuk halaman sebelah iaitu *Proses Daftar Nikah Tanpa Kebenaran*.

3. Denda Rm1,000. Boleh rujuk halaman sebelah iaitu *Proses Daftar Nikah Tanpa Kebenaran*.

4. Hanya perlu hadirkan diri bersama peguam syarie sahaja. Mahkamah syariah akan keluarkan surat pengesahan nikah & pejabat agama akan keluarkan sijil nikah seperti sy nyatakan dalam *Proses Daftar Nikah Tanpa Kebenaran*.

5. Selepas mahkamah syariah keluarkan surat pengesahan nikah & pejabat agama keluarkan sijil nikah, tiada sebarang masalah.

Unknown berkata...

Assalamualaikum ustaz saya ada soalan...jika perempuan umur 15 nikah d Thailand tanpa wali adakah sah,?...

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam.

Nikah tersebut sah sekiranya menepati rukun serta syarat sah nikah dengan sempurna.

Soal pernikahan di bawah umur, tidak membezakan hukum syariat yang sedia ada. Pasangan perlu buat pengesahan di mahkamah syariah serta jabatan agama islam malaysia. Ayah serta ibu akan turut dipanggil untuk perbicaraan.

Mahkamah akan mengesahkan pernikahan sekiranya menepati semua rukun serta syarat sah nikah & juga maslahat pasangan.

Unknown berkata...

Assalamualaikum ustaz.. saya berasal dari sungai golok thailand. Bernah kahkahwin dengan warga negara malaysia pada tahun 2006..dan di kurniakan 6 orang anak. Tapi jodoh kami hanya bertahan sampai tahun 2020 je. Soalan saya,paspot antara bangsa saya mati tak boleh nak cop sebab covid sempadan tutup. Sekarang saya berada di Malaysia. Boleh kah saya nikah dengan paspot saya yg mati sebab covid dengan warga malaysia

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Boleh. Urusan nikah di thailand hanya wajibkan wali, pengantin perempuan, pengantin lelaki & 2 orang saksi. Lain2 dokumen seperti passport, sijil kursus kahwin, surat HIV test & sebagainya tidak perlu. Itu semua bukan rukun nikah & bukan syarat sah nikah.

Unknown berkata...

Salam ustaz rm1800 tu sekali dgn pasangan dh ke ..

Shahrul salleh berkata...

Assalamualaikum..di musim covid nie boleh ke menikah di thailand

Tanpa Nama berkata...

Assalam ustad, saya ingin merahsiakan perkahwinan dgn pasangan saya di thailand dripada ahli keluarga kami, kami juga tak nak daftarkan pernikahan di malaysia tetapi ingin melakukan perkahwinan semula di malaysia, boleh bgi ulasan ustad tak? Adakah rahsia ini akan terbongkar?

hamba allah berkata...

Assalamualaikum ustaz faiz, terima kasih atas urusan pernikahan kami baru2 ni. Alhamdulillah.Cuma tinggal urusan dokumen utk dihantar ke konsult. Semoga perkahwinan ini berkekalan hingga ke jannah.🤲 Ameen.

Unknown berkata...

Salam sya ingin bertanya untuk kawan sya,dia bernikah di masji nurul iman,kampung chehak tkbai wilyah narathiwat,kawan sya ni dia tidak berdaftar dengan pejabata konsulat malaysia,dia tiada surat pengesahan nikah,just ada 1 sahaja sijil nikah,di malysia pun belum daftar,tapi diorg sudah bercerai talak 3, bagaimana kalau kawan sya nak berkahwin lain?

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Ya.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Boleh. Hubungai saya.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Semuanya adalah rahsia pasangan seperti yg sy terangkan di atas.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Sama2. Untuk urusan konsulat, boleh dibuat mengikut SOP yg telah ditetapkan oleh pihak konsulat.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Boleh dapatkan dokumen nikah lengkap di Majlis agama islam thailand pada bila2 pmasa sahaja. Sementara untuk urusan penceraian, perlu mohon juga di tempat yang sama.

Bagi tujuan untuk berkahwin lain, perlu kemukakan kedua2 dokumen tersebut; iaitu sijil nikah & sijil cerai.

Unknown berkata...

Assalammualaikum ustaz...masih boleh ke bernikah di Thailand sekarang ni..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz..sy dan pasangan telah brkhwin di Naratiwat 2007..dan masuk melalui jln tikus blh ke sy daftar dan bagaimana cara nya..

Tanpa Nama berkata...

Assalam ustaz, saya ada soalan. Ibu bapa saya bernikah di thailand dan tak pernah berdaftar di malaysia tapi sudah lama, skrg usia saya hampir 30tahun. Persoalan saya, kalau saya (perempuan) nak berkahwin nanti dan perlu disertakan sijil nikah ibu bapa. Adakah sijil nikah dr thailand itu saha atau ibu bapa saya kena daftarkan nikah mereka di malaysia juga?

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussala. Boleh.

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Boleh.

Faiz Muhamad berkata...

Wsalam. Sijil tersebut perlu bawa ke konsulat malaysia di songkhla & sahkan. Ayah boleh jadi wali seperti biasa. Dokumen yang disahkan konsulat malaysia, adalah sah dari segi undang2 malaysia walaupun tak berdaftar dgn jabatan agama islam malaysia. Boleh rujuk bahagian undang2 keluarga islam negeri masing2.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz, sy bernikah di phatalung pd thun 2006,blik mlysia sy dftr ke pej agama tp suami xbg kerjasama kerana suami sorg tentera dn akhirnya mahkamah bubarkan pendftran tu.. 2010 sy melahirkan ank ketiga.. Sejak dri tu sy digantung xbertali..pada awal thun 2014 sy ade terima mesej dri suami y die telah ceraikan sy degn talak 1 dlam keadaan nye y waras..Kerana mslah kewangan sy xdpt pergi ke tempat sy nikah tu untuk buat surat cerai taklik krna suami tdk beri nafkah dn tnpa kabar berita..dan sy dapati pejabat agama islam wilayah pathalung sudh tdk diiktiraf malaysia pada tahun 2014.. Dibubarkan.. Dgn bantuan sorg hamba allah ni..pada thun 2016 Die cuba dpatkan surat cerai sy.. Tp tiada surat pengesahan cerai.. Dn tiada cop rasmi..

Soalan sy ialah adakah sah surat cerai sy tu jika sy bernikah lain sama ada di mlysia ataupun di thailand.. Dan adakah sah nikah sy mggunakan surat cerai tu..

Ataupun apakah jalan terbaik y bole sy buat memandgkan skg pendemik covid.. Alhamdulillah ank2 sy dpt sijil beranak y sah dri pej pendftran malaysia dn bole dftar sekolah seperti ank2 lain...

Bantu sy ustaz.. Sy confius..

Faiz Muhamad berkata...

Waalaikumussalam. Perlu dapatkan pengesahan dari konsulat malaysia di songkhla untuk sahkan penceraian. Bayaran konsulat 1,000 baht @ Rm145 sahaja. Pastikan dokumen cerai lengkap.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Ustaz. Benarkah perkahwinan di Siam sebelum tahun 2012 dan ke bawah, boleh mendaftarkan anak di Jabatan Pendaftaran Negara tanpa perlu mendaftarkan pernikahan di Malaysia?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum , kalau dh sah nikah di Thai..bila dh masuk malaysia boleh ke kalau tangguh kan beberapa bulan utk buat sijil pengesahan di malaysia ?

Tanpa Nama berkata...

Buat masa sekarang ni , agak2 berp denda yang perlu dibayar ?

Tanpa Nama berkata...

Ustaz , saya nak tanya . Ibubapa berkahwin di thailand dan tak daftar di malaysia . Macam mana anak perempuan mereka nak kahwin nanti sebab tak ada surat nikah dftr di malaysia ? Mohon penjelasan .

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum. Saya nak bertanya jika mak ayah nikah di golok thailand tapi tiada surat nikah mereka di sana. Boleh ke buat surat perakuan yang pernikahan mereka tiada di sana?

Wanna berkata...

Asalammualaikum ustaz
Sy dan dan suami telah daftar perkahwinan kami MAIS, dan blum berdaftar di Malaysia. Baru² ni saya ada bergaduh dgn suami dan sy telah mendesak suami utk ceraikan saya talak 3😞 saya juga telah bertindak dgn memukul suami. Atas desakkan,suami telah melafazkan talak tanoa niat. Seleepas itu kami sgt² menyesal dan ingin rujuk kembali. Adakah kami masih ada harapan. Apakah MAIS blh bantu selesaikan isu ini? Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Kalau saya tentera nak Nikah di sana boleh ke ?

«Lebih lama ‹Lebih lama   401 – 542 daripada 542   Terbaru› Baru»